Skräp, mera skräp och fröken Spara


Spara på små onödiga ting är jag expert på. Man blir det med åren. Åtminstone jag. Men jag ska visa er så förstår ni kanske vad jag menar med s.k skräp.. Och varför jag ibland får för mig att leka hamster.
Som liten hade jag inget dockskåp, plus att tanken på detta var när det började komma tittskåp lite här och där. Då blev det ett kombinerat tittskåp-dockskåp. Min ängel pappa snickrade till ett skåp, av ett gammalt fönster blev det framsida. Jag började fundera på möbler och inredning. Det är här samlandet startar - Och börja inte med detta för ni kommer att se nyttiga saker i allt! Jag lovar. Som vanligt ville jag göra detta med så små utgifter som möjligt och det visade sig vara väldigt enkelt. Så låt oss hälsa på i stugan:

                                                                               

Lite stökigt verkar det vara men har man nyss gjort upp eld i spisen så kan det ha sin förklaring.

                                                                                                                                                   

         
 Jag var en ständig tiggare av apelsinlådor på affären, perfekt att sätta kniven i och skapa.

                                                                               


 Kopparformarna på spishyllan är plasten efter en härlig choklad och spisen är gjord i kraftig kartong

                                                                             

Ja nog behövs det städas alltid men det verkar gå dåligt?

                                                                       

Ja inte ser hon glad ut. Vi går vidare en våning

                                                                                     

En av pappas fiske krokar blev en fin ljusstake på väggen, tidningsurklipp och en knapp blev ett fint kort. Naturligtvis måste dom ha ett dockskåp i dockskåpet.

                                                                                   

Mitt gamla penntroll kom till användning igen och glasfönstren på skåpet är hård plast.



Så på översta våningen har vi då herrn och frun. En liten plastflaska blir utmärkt kakelugn, soffan av papp med stoppning och lite tyg

                                                                                                                                                               

Ett parfym prov som vas och små fotografier i ramar av burkkapsyler. Så allt kan användas igen, eller hur?



Badrummet blev lite kalt.. En tvättlina med lite tvätt på tork, kanske? Parfymflaskor av pärlor. Kaminen tror jag är av lite plaströr

                                                                                   

Ja eftersom tiden gick så blev fler och fler inblandade i detta tittskåp. Alla runt omkring mig blev lite "släng inte kan vara bra att ha" galna. Den stackars råttan fick jag av min son och pappa kom med små ljusstakar av en plastbit. Ja nu har det här skåpet några år på nacken precis som min allra första vante. Jag har tydligen virkat?? Men fråga mig inte hur.. Som broderi (vad det nu ska föreställa) har jag använt vanlig sytråd. Tummen har jag sytt fast med samma tråd. Jag blir så glad varje gång jag ser den här och jag är väldigt tacksam att min mamma har sparat den åt mig tills jag blev äldre och har vett nog att uppskatta den. Den är gjord precis efter min 5-åriga hand..

                                                                             

Så till sist det här med restgarner. Jag fick ett tips från en väninna till den här filten. Och det är bland det roligast jag gjort. Ingen ruta lik den andra, passar mig perfekt. Som en filt pek bok blev den och jag får väl visa den nu när julen är över och den blev en julklapp



Tack för den här härliga idèn. Av restgarner.. Kanske denna unga dam snart sitter där med en virknål i näven och garn i den andra och är ivrig att få lära sig handarbetets härliga värld? Vi får se, vi får se. Avslutningsvis så spar jag för tillfället på sådana här.. Men nu har ni väl fattat att det kommer säkert till användning.. någon gång